From the blog...

Onderwijs wordt digitaler

// Author: Jasper // 0 Comments

whiteboard

whiteboardDe wereld gaat over op digitaal, zo ook het onderwijs. De traditionele borden en papieren opdrachten maken plaats voor digitale interactieve borden en platformen. Deze ontwikkeling is momenteel gaande, maar hoe lang gaat het nog duren voordat we niet meer eens weten hoe een krijtbord en papier eruit ziet? Vergelijk het met de ontwikkeling van Google Maps en navigatie t.o.v. de traditionele landkaart. Wie gebruikt er nu nog (van de jongere generatie) een landkaart? Precies, nagenoeg niemand. Voordat je het weet is ook digitaal onderwijs de normaalste zaak van de wereld.

De ontwikkeling van digitale onderwijsproducten is een belangrijk onderdeel binnen dit proces. Wat veelal wordt vergeten is de scholing die studenten van docenten moeten krijgen via digitale methoden. Is de traditionele docent daar wel capabel voor en wat moet er worden gedaan om diegene wel op het gewenste niveau te krijgen. De integratie van digitale producten is één, maar om er vervolgens een digitale dienst van te maken door docenten is een tweede. En met name dat tweede roept de nodige vraagtekens en twijfels op bij menig onderwijsdeskundige.

Zo blijkt uit onderzoek van Eén Vandaag dat ruim 40% van de studenten vindt dat docenten over te weinig digitale kennis beschikken. Enkel en alleen de basisbeginselen die bij een computer horen tot mogelijkheden van een gemiddelde docent. Zo’n 60% van de ondervraagde studenten vindt dat docenten onvoldoende gebruik maken van bijvoorbeeld digitale borden. De gemiddelde docent ligt achter op de student als het gaat om de grootste hedendaagse ontwikkelingen in de wereld. Op zijn minst frappant.

De sleutel voor docenten ligt bij het boeien van de studenten. Het begint dan al bij het goed gebruik van de digitale borden en bijhouden van hedendaagse nieuwe ontwikkeling. Als docenten dit links laten liggen, zal de student altijd slimmer blijven dan de huidige generatie docenten. Stilstand betekent achteruitgang, en met name als over digitale media gaat.

Onderwijsinstellingen moeten hun docenten ook de mogelijkheid bieden tot opleidingen voor papierloos werken. De gemiddelde professor van een universiteit zal er niet op zitten te wachten om met nieuwe technische snufjes te gaan werken, maar zorg er als instelling op zijn minst voor dat scholing naar hun eigen behoefte mogelijk is. Het zogenoemde ‘digitale universum’ gaat immers velen sneller dan het traditionele universum.

Have your say